
zaterdag, september 13, 2003
Zweedse boulevardkranten hebben zaterdag foto's gepubliceerd van de man die verdacht wordt van de moord op minister van Buitenlandse Zaken Anna Lindh. Het gezicht en het logo op de trui van de man zijn met blokjes onherkenbaar gemaakt.
Het gaat om beelden die overgenomen zijn van de video's die bewakingscamera's in het warenhuis NK voor de moord op Lindh gemaakt hebben. De krant Aftonbladet toont een kleurenfoto en het blad Expressen heeft op zijn website een serie zwartwitbeelden. Op het moment van de opnamen had de man een honkbalpet op en een grijs of beige sweatshirt met capuchon aan. Een soortgelijke honkbalpet heeft de politie op de plaats van het misdrijf aangetroffen.
De man die op de opnamen is te zien, vertoont veel overeenkomsten met de verdachte zoals die door vijftien getuigen van de aanslag is beschreven.
De politie, die foto's van de verdachte heeft verspreid onder de agenten in Stockholm, is ongelukkig met de actie van de boulevardbladen. Het vrijgeven van de beeltenis van de vermoedelijke dader zou potentiële getuigen kunnen 'besmetten', zei woordvoerder Mats Nylén. Daarom had de politie de kring van mensen die de foto mogen zien sterk beperkt.
Bron: ANP.

Het gaat om beelden die overgenomen zijn van de video's die bewakingscamera's in het warenhuis NK voor de moord op Lindh gemaakt hebben. De krant Aftonbladet toont een kleurenfoto en het blad Expressen heeft op zijn website een serie zwartwitbeelden. Op het moment van de opnamen had de man een honkbalpet op en een grijs of beige sweatshirt met capuchon aan. Een soortgelijke honkbalpet heeft de politie op de plaats van het misdrijf aangetroffen.
De man die op de opnamen is te zien, vertoont veel overeenkomsten met de verdachte zoals die door vijftien getuigen van de aanslag is beschreven.
De politie, die foto's van de verdachte heeft verspreid onder de agenten in Stockholm, is ongelukkig met de actie van de boulevardbladen. Het vrijgeven van de beeltenis van de vermoedelijke dader zou potentiële getuigen kunnen 'besmetten', zei woordvoerder Mats Nylén. Daarom had de politie de kring van mensen die de foto mogen zien sterk beperkt.
Bron: ANP.


foto Cristobal Herrera
People attend the inauguration of Cuban photographer Alberto Diaz 'Korda' exhibition, in one of Casa de las Americas' galleries on Friday Sept. 12, 2003. Korda, 1928-2002, was the most outstanding Cuban photographer, mainly known for the most famous picture of revolutionary leader, Che Guevara. Seen at right is an image of Korda, and inscription below reads: 'I will go with the stars and the most beautiful things.'
Herman Koch was net op tijd teruggekeerd uit Barcelona om afgelopen donderdag in de Volkskrant een prachtige column te schrijven over Leni Riefenstahl.
vrijdag, september 12, 2003
Hundreds of mainly elderly people attended a memorial service on Friday for Leni Riefenstahl, Hitler's official film-maker and last of Germany's famous Nazi-era figures, who died on Monday aged 101. Riefenstahl was admired and condemned for her documentaries that pioneered film techniques but glorified Nazism.
A painting of her stood by the coffin and music by Richard Wagner, Hitler's favorite composer, echoed around the hall where some 500 people gathered.
Riefenstahl won awards at the Venice and Paris film festivals in the 1930s for her "Triumph of the Will," a documentary highlighting the meticulously choreographed, eerie grandeur of the Nazi Party's 1934 Nuremberg Rally. She was then commissioned to make "Olympia," the official film of the 1936 Berlin Olympics, which recorded the grandeur of an event that Hitler hijacked to showcase National Socialism.
She delivered films that glorified the Nazis and remained a villain to many for failing to repent for that work up to her death near Hitler's residence "Eagle's Nest" in Obersalzberg, just weeks after her 101st birthday.
As late as 2002, she was investigated for denying the Holocaust. Bild newspaper called her the "devil's brilliant diva."

A painting of her stood by the coffin and music by Richard Wagner, Hitler's favorite composer, echoed around the hall where some 500 people gathered.
Riefenstahl won awards at the Venice and Paris film festivals in the 1930s for her "Triumph of the Will," a documentary highlighting the meticulously choreographed, eerie grandeur of the Nazi Party's 1934 Nuremberg Rally. She was then commissioned to make "Olympia," the official film of the 1936 Berlin Olympics, which recorded the grandeur of an event that Hitler hijacked to showcase National Socialism.
She delivered films that glorified the Nazis and remained a villain to many for failing to repent for that work up to her death near Hitler's residence "Eagle's Nest" in Obersalzberg, just weeks after her 101st birthday.
As late as 2002, she was investigated for denying the Holocaust. Bild newspaper called her the "devil's brilliant diva."

Deze maand in Photo veel informatie, foto's en sfeerbeelden van Visa Pour l'Image. Wie er niet bij kon zijn, gauw naar de winkel, en van voor naar achter lezen. Met de originele soundtrack erbij is het net echt:
Au soleil - Jenifer
Bring me to life - Evanescence
J'en rève encore - De Palmas
Au summum - 113
Bad day - R.E.M.
J'en ai marre - Alizée
Je cours - Kyo
Fan - Pascal Obispo
Ne pars pas - Sofia Mestari
Dis moi que l'amour - Marc Lavoine
Au soleil - Jenifer
Bring me to life - Evanescence
J'en rève encore - De Palmas
Au summum - 113
Bad day - R.E.M.
J'en ai marre - Alizée
Je cours - Kyo
Fan - Pascal Obispo
Ne pars pas - Sofia Mestari
Dis moi que l'amour - Marc Lavoine
Terwijl een aantal Nederlanders uit de fotojournalistiek zich per fiets, auto of pendelbus (een rit van 30 uur) naar Perpignan verplaatste, liet een aantal bobo's van het World Press Photo bestuur zich de trip welgevallen als een snoepreisje. Getekend door een totale desinteresse voor het festival zelf, maar wie laat zich een reisje naar Zuid-Frankrijk ontzeggen? Niet deze heren, onder wie een ex-politicus die slechts van zich deed spreken door van de trappen van de congreszaal te struikelen. (Klapwiekend van de whisky wellicht, maar ik heb geen blaastest of bloedproef om dat te bewijzen.) Dan is het misschien toch een beter idee om volgende jaren de echte medewerkers van World Press Photo naar Perpignan te laten afreizen. Die zijn waarschijnlijk meer betrokken bij de fotojournalistiek dan dit gezelschap.
Wie zagen we verder nog uit de lage landen? Natalia Toret, Inge Ybema met portfolio onder de arm, Jörgen Saris (als een kind zo blij met een gesigneerd boek van David Alan Harvey), Jeroen Toirkens, Stijn Decorte, Eddy van Wessel, Vincent Mentzel en de alomtegenwoordige Kadir van Lohuizen, die ik in de bus, in de lift, in de boekhandel, om een straathoek en verder zo ongeveer overal tegen het lijf liep. (Winterreise van Luc Delahaye is inderdaad ook een mooi boek, Kadir.) Uit het Belgische was vooral Bruno Stevens nadrukkelijk aanwezig.
Verder een aantal levende legendes zoals Bill Allard (in All-American outfit), Raghu Rai en bovengenoemde David Alan Harvey, die een mooi hotel had uitgezocht maar verder heel down-to-earth gebleven is. Hij drinkt zijn coca-cola nog gewoon uit een blikje.
Les photographes le plus cool du festival? Mariella Furrer en Tom Craig, zonder concurrentie. "My pictures look better here than under my bed, where they usually are." (TC).
Wie zagen we verder nog uit de lage landen? Natalia Toret, Inge Ybema met portfolio onder de arm, Jörgen Saris (als een kind zo blij met een gesigneerd boek van David Alan Harvey), Jeroen Toirkens, Stijn Decorte, Eddy van Wessel, Vincent Mentzel en de alomtegenwoordige Kadir van Lohuizen, die ik in de bus, in de lift, in de boekhandel, om een straathoek en verder zo ongeveer overal tegen het lijf liep. (Winterreise van Luc Delahaye is inderdaad ook een mooi boek, Kadir.) Uit het Belgische was vooral Bruno Stevens nadrukkelijk aanwezig.
Verder een aantal levende legendes zoals Bill Allard (in All-American outfit), Raghu Rai en bovengenoemde David Alan Harvey, die een mooi hotel had uitgezocht maar verder heel down-to-earth gebleven is. Hij drinkt zijn coca-cola nog gewoon uit een blikje.
Les photographes le plus cool du festival? Mariella Furrer en Tom Craig, zonder concurrentie. "My pictures look better here than under my bed, where they usually are." (TC).
Wat Perpignan-feiten:
The Kodak prize for young photographer went to Pep Bonet, represented by Grazia Neri and Vu, for his story "Faith In Chaos, Sierra Leone." He receives 7,500 euro for his efforts and future endeavors.
Pep Bonet
The CARE International Grand Prize for Humanitarian Reportage, which came with an 8,000 euro grant, was awarded to Florence Gaty for her story "The Ulcer of Beruli."
Ami Vitale won the Canon Female Photojournalist Prize and 8,000 euro grant for "Kashmir, A Troubled Paradise," presented by L'Association de Femmes Journalistes. She will be required to complete the project within one year and will present her work at the 2004 Visa.
Ami Vitale's reactie op de vraag hoe ze zich voelde: "Happy. And scared." Dat sloeg vooral op spreken voor een groot publiek. "I'd much rather be in Kashmir than in front of a big audience. It's much less dangerous." En toen moest de prijsuitreiking nog komen, maar ze sloeg zich er dapper doorheen. Vanwege de beurs blijft ze 8 maanden langer in Kashmir dan oorspronkelijk gepland. In die tijd blijft ze niet in Srinagar maar zoekt ze de kleinere plaatsen op het platteland van Kashmir op. En daarna is het: back to Europe, to stay.
The Kodak prize for young photographer went to Pep Bonet, represented by Grazia Neri and Vu, for his story "Faith In Chaos, Sierra Leone." He receives 7,500 euro for his efforts and future endeavors.

Pep Bonet
The CARE International Grand Prize for Humanitarian Reportage, which came with an 8,000 euro grant, was awarded to Florence Gaty for her story "The Ulcer of Beruli."
Ami Vitale won the Canon Female Photojournalist Prize and 8,000 euro grant for "Kashmir, A Troubled Paradise," presented by L'Association de Femmes Journalistes. She will be required to complete the project within one year and will present her work at the 2004 Visa.
Ami Vitale's reactie op de vraag hoe ze zich voelde: "Happy. And scared." Dat sloeg vooral op spreken voor een groot publiek. "I'd much rather be in Kashmir than in front of a big audience. It's much less dangerous." En toen moest de prijsuitreiking nog komen, maar ze sloeg zich er dapper doorheen. Vanwege de beurs blijft ze 8 maanden langer in Kashmir dan oorspronkelijk gepland. In die tijd blijft ze niet in Srinagar maar zoekt ze de kleinere plaatsen op het platteland van Kashmir op. En daarna is het: back to Europe, to stay.
Morgen in het Parool/PS van de week: Erwin Olaf.
Hij is vijfentwintig jaar fotograaf en daarom opent volgende week in het Groninger Museum de tentoonstelling Silver. Intussen fotografeert hij rustig verder aan een plafonddecoratie voor de Nederlandse ambassade in Warschau. Een dag in de studio met een behaagzieke pestkop.
Hij is vijfentwintig jaar fotograaf en daarom opent volgende week in het Groninger Museum de tentoonstelling Silver. Intussen fotografeert hij rustig verder aan een plafonddecoratie voor de Nederlandse ambassade in Warschau. Een dag in de studio met een behaagzieke pestkop.
Een zeer uitgebreid en grondig verslag van het Visa Pour l'Image fotofestival in Perpignan is te lezen bij Photo District Newswire.
Erg onthullend (over de politieke voorkeuren van de festivalleider Leroy) zijn de volgende passages:
For the grand finale of the presentation, Leroy asked two photographers, one Israeli and one Palestinian, to submit the best of their work from the past year. First up was Reuters photographer Ahmed Jadallah, a Palestinian who was recently shot and severely injured by Israeli soldiers. Leroy said Jadallah and Reuters only sent in one type of picture, that of Palestinians as innocent victims, and the presentation showed that and only that.
On the other hand, Ziv Koren, an Israeli photographer working for Polaris, sent in a more varied view of the conflict. Koren submitted around 180 pictures, about 60 of which were used, showing both Israelis and Palestinians as innocent victims, but also pictures of daily life and portraits of political leaders. After seeing the projection, which Koren did not get to preview, the photographer was disappointed that none of his pictures showing Israelis blown up by Palestinian suicide bombers made the slideshow.
"I was surprised to see that the slideshow was not balanced," he said, trying his best to sound diplomatic. "Over the last year, I’ve shot six or seven major bombings in Israel. I have extremely strong pictures of Israelis being victims, and the projection just did not show that. Not even a single image."
Erg onthullend (over de politieke voorkeuren van de festivalleider Leroy) zijn de volgende passages:
For the grand finale of the presentation, Leroy asked two photographers, one Israeli and one Palestinian, to submit the best of their work from the past year. First up was Reuters photographer Ahmed Jadallah, a Palestinian who was recently shot and severely injured by Israeli soldiers. Leroy said Jadallah and Reuters only sent in one type of picture, that of Palestinians as innocent victims, and the presentation showed that and only that.
On the other hand, Ziv Koren, an Israeli photographer working for Polaris, sent in a more varied view of the conflict. Koren submitted around 180 pictures, about 60 of which were used, showing both Israelis and Palestinians as innocent victims, but also pictures of daily life and portraits of political leaders. After seeing the projection, which Koren did not get to preview, the photographer was disappointed that none of his pictures showing Israelis blown up by Palestinian suicide bombers made the slideshow.
"I was surprised to see that the slideshow was not balanced," he said, trying his best to sound diplomatic. "Over the last year, I’ve shot six or seven major bombings in Israel. I have extremely strong pictures of Israelis being victims, and the projection just did not show that. Not even a single image."
donderdag, september 11, 2003
Politica Femke Halsema weert op dit moment de pers, als die haar zwangere buik wil fotograferen. Want dat is privé, heeft ze te kennen gegeven.
De Duitse spoorwegen moeten een freelance fotojournalist 4500 euro schadevergoeding betalen, heeft een rechter in Hannover beslist, omdat niet meteen na een ongeluk bekendgemaakt was dat er schadelijke stoffen vrijkwamen. De fotograaf, en veel omstanders, liepen nog dagenlang rond met hoofdpijn en ademhalingsproblemen. De man kon er twee weken niet door werken.
Bron: Newsroom.de via Villamedia.
Bron: Newsroom.de via Villamedia.
Hoe kijken buitenlandse toeristen eigenlijk tegen Amsterdam aan? Geen gemakkelijker manier om dit te onderzoeken dan om hun vakantiefoto's te bekijken. Niet wachten tot ze thuis zijn, maar hier hun rolletjes opvragen.
Absolut Amsterdam, een opmerkelijke fotoexpositie in het Vondelpark, laat Amsterdam door vreemde ogen zien. Aan exotica geen gebrek: het Rijks, patatje oorlog, fietsenrekken, Van Gogh en hopjesvla.
Absolut Amsterdam, een opmerkelijke fotoexpositie in het Vondelpark, laat Amsterdam door vreemde ogen zien. Aan exotica geen gebrek: het Rijks, patatje oorlog, fietsenrekken, Van Gogh en hopjesvla.
De Zweedse minister Anna Lindh, die woensdagmiddag in Stockholm werd neergestoken, is donderdagochtend aan haar verwondingen overleden.
It's been a bad day, please don't take my picture,
It's been a bad day, please
It's been a bad day, please don't take my picture,
It's been a bad day, please
De nieuwe single van R.E.M.
It's been a bad day, please
It's been a bad day, please don't take my picture,
It's been a bad day, please
De nieuwe single van R.E.M.
Het is erg aardig van fabrikanten als Kodak en Canon om het fotografie-festival in Perpignan financieel te ondersteunen, maar het gaat uiteindelijk om het winnen van klandizie. Zo was Kodak zo aardig om professionele fotografen wat films mee te geven en een lensdoekje, en Canon deed het met een pet (zegt dat iets over hun handelswaar?)
Maar waar marketing heerst is de leugen dichtbij. Anders is de claim dat fotografe Ami Vitale (Female Photojournalist of the Year 2003, Magazine Photographer of the Year 2003) met Canon produkten werkt niet aan te duiden.
(Reactie Ami: "Only if they give it to me for free")
Maar waar marketing heerst is de leugen dichtbij. Anders is de claim dat fotografe Ami Vitale (Female Photojournalist of the Year 2003, Magazine Photographer of the Year 2003) met Canon produkten werkt niet aan te duiden.
(Reactie Ami: "Only if they give it to me for free")

foto Georges Gobet
AFP photographer Georges Gobet has been awarded the 2003 Visa d'Or for spot news for his work during the unrest in Ivory Coast. Gobet, 50, who has been posted in Ivory Coast since 2001, was awarded the top prize at the 15th International Photojournalism Festival in Perpignan, southern France, on Saturday, beating five other nominees.
He has worked for Agence France-Presse since 1979, and has covered several world stories including events in Northern Ireland, Afghanistan, Bosnia and Israel, as well as several major sporting events.
Two other Visa d'Or (Golden Visa) awards for the best photojournalism between September 2002 and August 2003 were announced during the festival, organised by Visa pour l'Image. Cheryl Diaz Meyer took the prize in the daily press category with her pictures of the Iraq war for The Dallas Morning News, and the magazine category was won by Philip Blenkinsop, from VU agency, for his pictures from Laos.
Bron: AFP.
In het Franse dagblad Le Monde is een verslag te lezen van een discussie tussen oorlogsfotografen die afgelopen week plaatshad in Perpignan. Een van de belangrijkste punten was of een embedded fotograaf objectief kon blijven in zijn werk dan wel (bewust of onbewust) mee ging denken en werken met het legeronderdeel waaraan hij was toegevoegd. Nadat deze vraag uitgebreid was beantwoord en bediscussieerd, onder anderen door Chris Anderson, stelde Kadir van Lohuizen vanuit de zaal opnieuw dezelfde vraag. Hoongelach van het publiek was zijn deel, en Chris Anderson antwoordde hem droogjes: "I think I've already answered that question."
De klacht van een arrestant die door een politieman gefotografeerd werd bij een ontruiming in Nijmegen in januari 2001 is op alle punten gegrond, vindt de Nationale Ombudsman, omdat het fotograferen geen opsporingsbelang diende. Er was ook geen reden om die foto bij het proces verbaal te voegen. Een week voor het incident had de politiefotograaf ook al in burger foto's gemaakt bij een kraakpand. Hij verklaarde tevens freelance-fotograaf te zijn, maar legitimeerde zich tenslotte als politieman. De agent is inmiddels met zijn bijbaan gestopt.
Bron: Villamedia.
Bron: Villamedia.
Zaterdag 6 september is de tiende fotomanifestatie Noorderlicht in Groningen geopend. Dit jaar een hoofdtentoonstelling met ruim 300 foto's over globalisering en een jubileumtentoonstelling met werk van wereldberoemde Magnum-leden als Henri Cartier-Bresson , George Rodger en Eve Arnold.
De beroemde en omstreden Duitse fotografe en cineaste Leni Riefenstahl is maandag op 101-jarige leeftijd overleden. Dat meldde het Duitse weekblad Der Spiegel dinsdag op zijn website. Leni Riefenstahl, die omstreden was omdat ze in de jaren dertig voor de nazi-leider Adolf Hitler documentaires maakte, is thuis in haar slaap overleden, aldus het blad. ,,Haar hart is er eenvoudig mee gestopt'', aldus haar levensgezel Horst Kettner.
Riefenstahl vierde op 22 augustus nog haar 101e verjaardag. Zij was toen aan bed gebonden en herstelde van een operatie wegens kanker.
Riefenstahls beroemdste werk is Triumph des Willens (1934), een propagandistisch verslag van de partijdag van de nazi's in 1934 in Neurenberg. Ook met Olympia (1936), een verslag van de Olympische Spelen die dat jaar in Berlijn werden gehouden, gooide zij hoge ogen. Na de Tweede Wereldoorlog noemde Riefenstahl haar kennismaking met Hitler ,,de grootste ramp in mijn leven''.
Vorig jaar deed de Duitse justitie nog onderzoek naar uitspraken die de cineaste in 2001 had gedaan over zigeuners. Zij zei toen dat er niets was gebeurd met de zigeuners die tussen 1940 en 1942 hadden meegewerkt aan haar film Tiefland. De meesten kwamen echter om in het concentratiekamp Auschwitz. Het Openbaar Ministerie staakte uiteindelijk het onderzoek, omdat het algemeen belang er niet mee gemoeid zou zijn.
Bron: ANP.
Riefenstahl vierde op 22 augustus nog haar 101e verjaardag. Zij was toen aan bed gebonden en herstelde van een operatie wegens kanker.
Riefenstahls beroemdste werk is Triumph des Willens (1934), een propagandistisch verslag van de partijdag van de nazi's in 1934 in Neurenberg. Ook met Olympia (1936), een verslag van de Olympische Spelen die dat jaar in Berlijn werden gehouden, gooide zij hoge ogen. Na de Tweede Wereldoorlog noemde Riefenstahl haar kennismaking met Hitler ,,de grootste ramp in mijn leven''.
Vorig jaar deed de Duitse justitie nog onderzoek naar uitspraken die de cineaste in 2001 had gedaan over zigeuners. Zij zei toen dat er niets was gebeurd met de zigeuners die tussen 1940 en 1942 hadden meegewerkt aan haar film Tiefland. De meesten kwamen echter om in het concentratiekamp Auschwitz. Het Openbaar Ministerie staakte uiteindelijk het onderzoek, omdat het algemeen belang er niet mee gemoeid zou zijn.
Bron: ANP.
Het heeft even geduurd, maar nu eindelijk terug uit Perpignan (Visa pour l'image).
Binnen enkele dagen weer volop nieuws en een verslag uit het Zuid-Franse fotografie-mekka.
Binnen enkele dagen weer volop nieuws en een verslag uit het Zuid-Franse fotografie-mekka.